آشنایی با بیماری های مقاربتی و راه های پیشگیری

بیماریهای مقاربتی تأثیر نامطلوبی بر روی سلامتی زنان دارد. زنان بیشتر از مردان به بیماریهای مقاربتی مبتلا می شوند. تشخیص بیماریهای مسری مقاربتی در زنان مشکل تر است، زیرا عفونت حاد ممکن است بدون علامت باشد و به عوارض وخیمی مانند: بیماریهای التهابی لگن عقیمی، مرگ و میر، و کارسنیوم سرویکس منجر شود. هر فردی که از لحاظ جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به بیماریهای مقاربتی می باشد.    بیماریهای آمیزشی عبارتند از:بیماریهایی که عمدتاً‌ در نتیجه تماس جنسی با فرد آلوده و یا از طریق مادر آلـــــوده به کودک منتقل می شوند، ولی ممکن است استفاده از سوزن مشترک در معتادان تزریقی نیز سبب ابتلا به این بیماریها شود. تا کنون بیش از بیست بیماری و سندرم تحت این عنوان نامیده شده اند که هپاتیت B و ایدزهم جزو این گروه محســوب می شوند.    برابر گزارشهای WHO بیماریهای آمیزشی در دنیا و در کشور ما رو به افزایش است و با توجه به مسری بودن و عوارض ناشی از درمان نکردن و یا عدم مراجعه بیمار برای تشخیص و درمان ناقص این بیماریها، در مراحل اولیه، ممکن است به عوارض جدی مانند: سرطان دستگاه تناسلی و کبد، عقیمی و نازایی، سقط جنین ، ناهنجاریهــای مادرزادی ، کوری و مرگ نوزاد، عفونتهای ادراری نوزادان و شیرخواران، حاملگی خارج رحمی، پیامدهای روانی و اجتماعی و حتی مرگ بیمار منتج شود.
عـــوامل بیماریهای آمیزشی عبارتند از:    انواعی از باکتری ـ ویروس ـ قارچ ـ انگل ـ و تک یاختگان.
مخزن بیماری: انسان
انواع بیماریهای آمیزشی شایع که از طریق ارتباط جنسی منتقل می شوند عبارتند از:سفیلیس ـ سوزاک ـ گرانولوم کشاله ران ـ شبه شانکر ـ لنفوگرانولوم آمیزشی ـ عفونت ویروسی هرپس سیمپلکس (تبخال تناسلی) ـ عفونت ویروسی زگیل واژن ـ تریکوموناس ـ عفونت باکتریایــی واژن ـ عفونت های کلامیدیایی و مایکوپلاسمایی واژن و ویروس هپاتیت B و ایدز.
راههای انتقال:   تماس جنسی با فرد آلوده. ممکن است فرد آلوده علایم ظاهری هم نداشته باشد و چه بسا بیماریهای آمیزشی، با زخم و بدون زخم خطر سرایت HIV را نیز افزایش دهند.    اشتراک در سر سوزن و سرنگ تزریقی آلود (در معتادان تزریقی ـ خالکوبی).  از مادر آلوده به جنین یا نوزاد.     به صورت نادر از طریق انتقال خون.
 علایم و نشانه های هشداردهنده: که موجب می شود کارکنان بهداشتی سطح اول خصوصاً بهورزان با رعایت رازداری و ایجاد ارتباط کلامی مناسب بدون ایجاد ترس و نگرانی در فرد او را به پزشک ارجاع دهند عبارتند از:     ترشحات غیرعادی از مجرای تناسلی زن (افزایش مقدار، تغییر بو، رنگ و قوام با همراه بودن سوزش و خارش و نزدیکی دردناک).     هر گونه ترشح از آلت تناسلی مرد.     هر گونه زخم یا ضایعه تناسلی که خود به خود ایجاد شده باشد.     هر گونه تورم بیضه.     برآمدگی جدید در کشاله ران، دوطرفه یا یک طرفه. درد قسمت تحتانی شکم به همراه حداقل یکی از علایم بالا.     تورم، قرمزی و ترشح چشم در نوزادان.
اقدامات بهداشتی و پیشگیری:    علاوه بر پایبند بودن به اصول اخلاقی و وفاداری به خانواده توجه به نکات ذیل جهت پیشگیری از بیماریهای مقاربتی الزامی است:    ۱ ـ از ابتدای ازدواج باید به فکر پیشگیری از عفونتهای رحمی و بیماریهای مقاربتی بود، زیرا متأسفانه به علت عدم رعایت بهداشت زوجین تعداد بسیار زیادی از زنان به آن مبتلا می شوند.    ۲ ـ مقاربت یک عامل مستعدکننده مهم در ابتلا به عفونتهای رحمی می باشد.    ۳ ـ بیماریهای مقاربتی و عفونت در زنان یک عامل مهم در نازایی محسوب می شود.    ۴ ـ در زنان به علت نزدیک بودن مقعد با فرج انواع میکروبهای مقعدی به آســــانی در فرج نفوذ می کنند و موجب عفونتهای رحمی و ادراری می شود. پس رعایت نکات بهداشتی کاملاً ضروری و امری مهم می باشد.
۵ ـ حاملگی و زایمان یک عامل مستعد کننده برای ابتلا به عفونت می باشد، به ویژه اگر زایمان در شرایط غیربهداشتی انجام گرفته باشد.    ۶ ـ قرصهای ضدبارداری دهانه رحم را در مقابل میکروبها نفوذ ناپذیر می سازد، در نتیجه نقش مهمی در پیشگیری از عفونت محسوب می شود.    ۷ ـ بهترین روش پیشگیری از بیماریهای مقاربتی استفاده از کاندوم می باشد.
 با رعایت چند نکته بهداشتی ساده سلامتی خود را در زندگی آینده تضمین کنید:    ۱ ـ هر روز لباس زیر خود را تعویض کنید و جدا از لباسهای زیر دیگران بشویید.    ۲ ـ به هیچ وجه از لباس زیر دیگران حتی نزدیکان استفاده نکنید.    ۳ ـ از آنجایی که آفتاب بهترین ضدعفونی کننده است لباسهای زیر خود را در آفتاب خشک و یا با اتوی داغ اتو کنید.    ۴ ـ با دست کثیف طهارت نگیرید و از طهارت با آبهای آلوده و راکد و همچنین استفاده ازتوالتهای همگانی کثیف پرهیز کنید و به هنگام طهارت همیشه ابتدا فرج و در آخر مقعد شسته شود و پس از آن همیشه با دستمال کاغذی تمیز، خود را خشک کنید.    ۵ ـ از حوله تیغ و وسایل حمام دیگران استفاده نکنید.    ۶ ـ با دیدن هر گونه علایم غیرعادی مثل خارش، سوزش، تکرر ادرار، ترشحات رحمی، بثورات پوستی در ناحیه تناسلی و … بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.    ۷ ـ در بیماریهای مقاربتی، درمان همسر بیمار حتی اگر بدون علامت باشد الزامی است و بنابراین طرفین باید دوره درمان را کامل کنند.
هیچگاه فراموش نکنیم اغلب بیماریهای آمیزشی قابل کنترل و درمان هستند اگر …    تشخیص صحیح و زودرس + درمان مؤثر و کامل + آموزش در زمینه پیشگیری و کاهش خطر + تشویق به استفاده از کاندوم و تهیه آن + دادن آگاهی و همینطور درمان شرکای جنسی به موقع انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید