در مورد باطری آی‌فون و آی‌پد و شارژ آنها

مطالبی که در این نوشته می‌خوانید بیشتر در مورد آی‌فون و آی‌پد صادق هستند، با وجود اینکه پیش از این هم مطلبی در مورد باطری‌های گوشی‌های موبایل در «یک پزشک» نوشته بودم، مطلب خوبی پیدا کردم که بد ندیدم با شما به اشتراکش بگذارم:

ابتدا لازم است که افسانه یا به عبارت دیگر برداشت‌های اشتباهی که در ذهن خیلی از ماها در مورد باطری آی‌فون و آی‌پد و شارژ آنها وجود دارد، روشن کنیم.

۱- آیا درست است که بستن اپلیکیشن‌هایی که در پشت صحنه اجرا می‌شوند، عمر باطری را بیشتر می‌کنند؟

نه! این کار کمک چندانی به افزایش عمر باطری شما نمی‌کند، چرا که بر اساس آنچه خود اپل ادعا می‌کند چندکاره بودن یا مولتی‌تسک بودن نسخه‌های جدیدتر iOS باعث خالی شدن باطری از شارژ نمی‌شوند و اپلیکیشن‌هایی که در پشت‌صحنه اجرا می‌شوند، به نحو مؤثری حالت «فریز»شده دارند.

البته استثنائاتی در این زمینه وجود دارند: اپلیکیشن‌های تعیین موقعیت، پخش موسیقی در پشت‌صحنه و همچنین دانلود به وسیله اپلیکیشن Newsstand.

2- آیا کالیبره کردن، عمر باطری را افزایش می‌دهد؟

اندازه‌گیری فیزیکی میزان شارژ باقیمانده غیرممکن است، به همین خاطر است که شرکت‌های تولییدکننده موبایل، الگوریتم‌های پیچیده‌ای را برای تخمین میزان شارژ ابداع کرده‌اند. با این همه، با گذشت زمان، صحت تخمین شارژ، از میزان واقعی شارژ باقیمانده، فاصله می‌گیرد.

کالیبره کردن یعنی استفاده از گوشی تا اتمام کامل شارژ و سپس شارژ تا ۱۰۰ درصد، باعث می‌شود که عدد تخمین‌زده شده به عدد واقعی نزدیک شود ولی مسلما کمکی به افزایش عمر باطری نمی‌کند.

اپل به مشتریانش توصیه می‌کند که ماهی یک بار وسیله خود را کالیبره کنند ولی نه بیشتر.

کالیبره کردن از نظر الکتریکی-شیمیایی سودمندی‌هایی دارد، ولی اگر شما به صورت منظم از گوشی خود استفاده می‌کنید، نباید نگران کالیبره کردن گوشی خود باشید.

۳- آیا شارژ طولانی مدت یا خالی کردن کامل باطری از شارژ، باعث صدمه دیدن باطری می‌شود؟

در گجت‌هایی که از باطری‌هایی لیتیومی استفاده می‌کنند، شارژ کردن زیاد یعنی متصل بودن گوشی به شارژر بعد از ۱۰۰ درصد شارژ شدن یا جدا کردن گوشی از شارژر تا قبل از اینکه به ۱۰۰ درصد شارژ برسد، همیشه نگرانی‌هایی برای کاربران ایجاد می‌کند.

اما اپل مکانیسم محافظتی در وسایل خود گنجانده است که این نگرانی را رفع می‌کنند: وقتی باطری کاملا پر می‌شود و با این همه هنوز متصل به شارزر است، گوشی به صورت خودکار تا ۹۹ درصد دشارژ می‌شود و سپس دوباره به ۱۰۰ درصد می‌رسد. این چرخه به صورت پیوسته ادامه می‌یابد. البته در این حین نشانگر میزان شارژ، به طور مداوم ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد تا از گیج کردن کاربران جلوگیری شود.

به شیوه مشابهی خیلی از ماها نگران خالی شدن کامل آی‌دیوایس‌های خود از شارز هستیم، ما می‌ترسیم که اگر وسیله‌مان با خالی شدن باطری، خاموش شود یا اصطلاحا بمیرد به باطری صدمه وارد آید. اما جالب است بدانید که باطری‌های لیتیومی همیشه موقع خاموش شدن، مقدار اندکی شارژ الکتریکی را در خود برای جلوگیری از وارد شدن آسیب، نگه می‌دارند.

پس با این حرف‌ها، آیا چیزی هم پیدا می‌شود که باطری صدمه بزند؟!

بله! اگر باطری آی‌دیوایس شما کاملا خالی شود و بعد شما از وسیله دو ماه استفاده نکنید، از آنجا که حتی اگر گوشی خاموش باشد، همیشه مقداری از شارژ باطری مصرف می‌شود، باطری به مرور زمان همان شارژ اندک باقیمانده را هم از دست می‌دهد و ظرفیت باطری کم شود.

آیا شارژر آی‌پد، آی‌فون را سریع‌تر شارژ می‌کند؟

شارژر آی‌پد میزان جریان الکتریکی بیشتری نسبت به شارژر آی‌فون انتفال می‌دهد (دو آمپر به جای یک آمپر). با این حساب شاید تصور کنید که شارژ آی‌فون با شارژر آی‌پد به مراتب سریع‌تر صورت بگیرد.

اما عجله نکنید! میزان جریان الکتریکی تنها عمل تعیین‌کننده طول زمان شارژ نیست. باطری‌ها در سه مرحله شارژ می‌شوند، تنها در مرحله اول، میزان جریان الکتریکی، تنها عململ تعیین‌کننده است و در مراحل بعدی باطری‌های لیتیومی از طریق کنترل‌کننده‌های نرم‌افزاری که دارند، میزان جریان را دریافتی را محدود به میزان مورد نیاز خود می‌کنند.

این مطلب به این معنی است که با شارژر آی‌پد، در ایتدا یک آی‌فون سریع‌تر شارژ می‌شود، اما وقتی که شارژ به بیست درصد انتهایی خود می‌رسد، سرعت شارژ محدود می‌شود.

البته از این مسئله می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر شما عجله داشته باشید باید از با لپ‌تاپ خود گوشی خود را شارژ نکنید.

مک‌بوک‌های جدید به صورت خودکار متصل شدن آی‌فون و آی‌پد را تشخیص می‌دهند و میزان جریان متناسبی با آنها تحویل می‌دهند.

حالا که این از دست این برداشت‌های نادرست رهایی یافتیم، بهتر است که راه‌های عملی برای استفاده بهینه از شارژ را با هم مرور کنیم:

– پرهیز از استفاده از اپلیکیشن‌هایی که توان پردازشی زیادی مطلبند: این مسئله بدیهی است، شما باید از گیم‌هایی با گرافیک سنگین مثل Infinity Blade یا اپلیکیشن موسیقی BeatMaker وقتی شارژتان کم است، پرهیز کنید.

کم کردن میزان روشنایی صفحه نمایش: آی‌دیوایس‌ها به صورت خودکار میزان روشنایی صفحه نمایش را با میزان روشنایی محیط پیرامونی، تطبیق می‌دهند، اما شک و تریدهایی در مورد میزان کارایی این مکانیسم خودکار وجود دارد، بنابراین خودتان هم می‌توانید، میزان روشنایی را هر گاه خواستید، پایین بیاورید یا بالا ببرید.

– کم کردن بعضی از فعالیت‌های پشت صحنه: از اپلیکیشن‌های تعیین موقعیت مثل Foursquare وقتی که میزان شارژ کمی دارید استفاده نکنید.
آی‌کلاد را فقط برای سرویس‌های ضروری روشن بگذارید.
می‌توانید اگر نیاز نداشتید، بلوتوث و وای‌فای خود را خاموش کنید.
شما می‌توانید در قسمت تنظیمات با رفتن به قسمت Network، هر وقت نیاز نداشتید ۳G یا کل سرویس‌های شبکه‌های را غیرفعال کنید.
رفتن به حالت Airplane ، سرویس‌های تلفن، GPS، وای‌فای و بلوتوث را به یکباره خاموش می‌کند.
با غیرفعال کردن Push Notificationها هم می‌توانید قدم دیگری به سمت بهینه کردن مصرف انرژی بردارید.
مسلم است که استفاده از گوشی خودتان به عنوان یک هات اسپات برای اشتراک اتصال ۳G، از عمر باطری کم می‌کند، پس می‌توایند هر وقت نیازی نبود، این ویژگی را هم غیرفعال کنید. Spotlight ویژگی خوبی در آی‌دیوایس‌ها است، Spotlight به صورت مرتب کلیه اطلاعات گوشی شما را اندکس می‌کند، طوری که وقتی از صفحه اول به سمت راست سوایپ می‌کنید، می‌توانید به سرعت چیزی را جستجو کنید تا نتابج را بی‌درنگ ببینید، اما متأسفانه این اندکس مداوم هم محتاج صرف انرژی است و شما اگر نگران شارژ باقیمانده بودید، می‌توانید با رفتن به قسمت تنظیمات Spotlight را غیرفعال کنید.

مواظبت از باطری‌های لیتیومی: باطری‌ها به دو علت با گذشت زمان، طرفیت شارژشان کاهش می‌یابد:

اولین علت، برهمکنش‌های الکتروشیمیایی است که در داخل باطری رخ می‌دهند، این برهم‌کنش‌ها حتی در حالت استراحت باطری هم اتفاق می‌افتند.

دومین علت، اثر خود شارژ کردن باطری است، یون‌های لیتیوم با شارژ کردن در داخل گوشی منبسط و با دشارژ شدن منقبض می‌شوند و به تدریج باعث تنرل ظرفیت گوشی می‌شوند.

شارژ کردن منظم باطری به افزایش عمر باطری کمک می‌کند، این توصیه موصوم به قانون ABC یا Always Be Charging است.

عمق دشارژ شدن گوشی، عامل تعیین‌کننده‌‌ای است، به این معنی که اگر مرتب در هر بار شارژ مثلا بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ حرکت کنید، نسبت به کسی که در هر بار شارژ بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد حرکت می‌کند، ظرفیت باطری‌تان زودتر کاهش می‌یابد.

دمای بیشتر، سرعت واکنش‌هایی به زوال‌برنده باطری را تسریع می‌کند، بنابراین هر چقدر گوشی‌تان خنک‌تر نگه داشته شود، باطری‌اش بیشتر حفظ می‌شود و برعکس مثلا اگر گوشی‌تان را در یک روز دلغ تابستانی در خودرو جا بگذارید، با باطری‌اش صدمه وارد کرده‌اید.

1$s نظر در مورد «2$s»

دیدگاهتان را بنویسید