به مناسبت روز جهانی ایدز؛ دبیرکل سازمان ملل خواستار شد: شتاب حرکت برای پایان دادن به ایدز برای همیشه

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز (۱ دسامبر ۲۰۱۱ برابر با ۱۰ آذر ماه جاری) ضمن تقدیر از پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه کاهش ۲۰ درصدی عفونت‌های اچ ای وی در جهان از ۱۹۹۷،‌ خواستار شتاب حرکت برای پایان دادن به ایدز برای همیشه شد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بان کی مون در پیام خود تصریح کرد: با ورود به چهارمین دهه بیماری ایدز، بالاخره در موقعیت مهار این اپیدمی قرار گرفته‌ایم. پیشرفتی که تاکنون حاصل کرده‌ایم، گواهی است بر اینکه می‌توانیم تصور به صفر رسیدن عفونت‌های جدید اچ آی وی،‌ تبعیض و مرگ و میرهای ناشی از ایدز را تصدیق کنیم.

وی ادامه داد: شمار عفونت‌های جدید اچ آی وی از سال ۱۹۹۷، بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. کاسته شدن از عفونت‌های جدید در بیشتر مناطق دنیا استمرار دارد. در جنوب صحرای آفریقا، منطقه‌ای که بیشترین ابتلا به همه گیری ایدز وجود دارد،‌ در ۲۲ کشور بروز اچ آی وی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش دفتر اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، بان کی مون تصریح کرد: در بین جمعیت‌های در معرض خطر، روش ابتلا تغییر یافته است. دسترسی به خدمات پیشگیری از اچ آی وی به جوانان، تن فروشان و مشتریان آنان؛ کسانی که مواد مخدر تزریق می‌کنند، مردان همجنس گرا و آنانی که جنسیت دو گانه دارند کمک می‌کند تا بر سلامت خود نظارت داشته و با آسایش بیشتری زندگی کنند. 
 
به گفته وی، درمان از ۱۹۸۵ توانسته جلوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مرگ مرتبط با ایدز را بگیرد. تنها در سال گذشته، ۷۰۰ هزار نفر نجات یافته‌اند. حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، یعنی نزدیک به نیمی از آنان که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط به درمان نیاز دارند، در حال حاضر تحت مداوا هستند.

همیاری بین پیشگیری و درمان، موجب سرعت بخشیدن به روند پیشرفت است. اما برای پایان ایدز، نیازمندیم حتی نتایج عمد‌ه‌تری ارائه دهیم.

دبیرکل سازمان ملل یادآور شد: نشست عالی رتبگان مجمع عمومی ملل متحد درباره ایدز در ماه ژوئن امسال، سال ۲۰۱۵ را به گونه‌ای جسورانه برای دستیابی به این اهداف به تصویب رساند: به نصف رساندن سرایت اچ آی وی از راه جنسی،‌ حذف عفونت‌های جدید در کودکان، ارائه درمان برای ۱۵ میلیون نفری که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، خاتمه دادن به ننگ و تبعیض و پر کردن شکافی که در هزینه‌ها برای مبارزه با ایدز موجود است. 
وی تاکید کرد: با اراده قوی سیاسی، منابع مالی منطقی و رویکرد محکم مبتنی بر حقوق بشر می‌توانیم به تمامی این اهداف دست یابیم. توفیق در زمینه مالی حساس خواهد بود.

در پایان، دبیرکل سازمان ملل خواستار شده است تا تمامی کسانی که دغدغه این موضوع را دارند نسبت به چارچوب سرمایه‌گذاری که به وسیله برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز ارائه شده عمل کنند و به گونه‌ای کامل هدف سرمایه گذاری جهانی تا ۲۴ میلیارد دلار در سال را تامین نمایند. نتیجه کارهزینه‌های بالا را در کمتر از یک نسل جبران خواهد ساخت. ما بایستی بر تعهدات سیاسی، سرمایه گذاری‌ها، انرژی، عمل گرایی و اراده‌ای تکیه کنیم که ما را به این نقطه عطف رسانده است. شتاب حرکت به نفع ما است. اجازه دهید از آن استفاده کرده و یک بار برای همیشه به ایدز پایان دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید