به مناسبت نخستین گرامیداشت روز جهانی سرویس بهداشتی

عدم دسترسی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از مردم جهان به تاسیسات بهداشتی مناسب

تهران ۲۷ آبان ۱۳۹۲ (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)—دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی سرویس بهداشتی ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ برابر با ۲۸ آبان ماه جاری گفت دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفراز مردم جهان به تاسیسات بهداشتی مناسب دسترسی ندارند و بیش از یک میلیارد نفردرمکان های باز اجابت مزاج می کنند.

درپیام بان کی مون آمده است هر ساله ۸۰۰ هزار کودک زیر پنج سال به دلیل اسهال جان خود را از دست می دهند و تعداد بی شماری نیز به گونه ای جدی مریض یا دچار مشکلات سلامتی طولانی مدت می شوند که سرویس بهداشتی نا مساعد و نظافت نا کافی عامل اصلی موارد فوق است.

وی می گوید نخستین گرامی داشت روز جهانی سرویس بهداشتی به وسیله سازمان ملل متحد فرصتی برای بزرگ نمایی این موضوع مهم است.

دبیر کل می گوید دفع بهداشتی فاضلاب محور سلامت انسان و محیط زیست است. این امر برای توسعه پایدار، منزلت وفرصت ضروری است. ایشان می افزاید دفع غیر بهداشتی فاضلاب ونبود شبکه آب سالم، ۲۶۰ میلیارد دلار در سال معادل یک و نیم درصد تولید ناخالص محلی برای کشورهای در حال توسعه هزینه دارد.

بان کی مون در خاتمه پیام خود گفت با همکاری یکدیگر و با بحث باز و رک در مورد اهمیت سرویس بهداشتی و نظافت می توانیم سلامت و رفاه یک سوم ازافراد خانواده بشری را بهبود بخشیم. این هدف روز جهانی سرویس بهداشتی است.

دیدگاهتان را بنویسید