آلودگی های زیست محیطی تهدید جدی برای کره زمین

دوم اردیبهشت ماه هر سال را روز جهانی زمین نامگذاری کرده اند و مردم دنیا هرساله این روز را جشن می گیرند و برای اینکه زمینی پاک داشته باشیم اقداماتی را انجام می دهند، این در حالی است که بزرگترین خلایی که در این راستا احساس می شود، کمبود فرهنگ حفظ زمین است که ضرورت دارد اقدامات فرهنگسازی بیشتری در این راستا شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، در سال های اخیر آلودگی های زیست محیطی تهدید جدی برای این زیست کره محسوب می شود البته تعداد دوستداران محیط زیست بسیار معدود هستند و در برابر آن هایی که دانسته یا ندانسته دست به تخریب محیط زیست می زنند اندک هستند، لذا ایجاد فرهنگسازی و آموزش همه جانبه آن توسط دستگاه های آموزشی بسیار ضرورت دارد.

علی محمد شاعری- قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم ترین چالش های پیش روی زمین را بحث پسماندها و نحوه مدیریت آن می داند و معتقد است: سالانه حجم زیادی از پسماندهای مختلف در کشور تولید می شود که می بایست مدیریت شده و به صورت بهداشتی دفع شود چرا که در غیر اینصورت می تواند چهره زمین و سرزمین ما را آلوده نشان دهد.

وی می افزاید: اولویت امسال و سال آینده را بر مدیریت پسماندهای کشور اعم از خانگی، بیمارستانی، کشاورزی و پسماندهای ویژه قرار داده ایم که در نهایت هیچ زباله ای بصورت غیر بهداشتی در طبیعت رها سازی و موجب آلودگی کشور نشود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در کشور خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه یکی از مهم ترین بحث ها در راستای مسائل مربوط به زمین، مدیریت پسماند و وجود آلاینده های صنعتی و آلاینده های با منشا سوخت خودروها است لذا نحوه صحیح مدیریت زباله ها و پسماندها بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه می گوید: با توجه به اینکه در هفته زمین پاک در سال جاری نیز بحث مدیریت پسماند از اولویت ویژه ای برخوردار است لذا مدیریت پسماند به طور کامل در چهارشهر بزرگ کشور به پایان رسیده است و فردا و همزمان با آغاز هفته زمین پاک در سال جاری چهار شهر مشهد، اصفهان، تبریز و قزوین که پسماندهای خود را به صورت بهداشتی دفع می کنند به عنوان شهرهای نمونه و الگو در مدیریت پسماند معرفی می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر ایرانی حدود ۷۰۰ گرم زباله در روز تولید می کند، می افزاید: روزانه ۵۰ هزار تن حجم زباله در کشور است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن به صورت مدیریت شده دفع می شود و ۲۰ تا ۳۰ درصد از باقیمانده آن به صورت غیربهداشتی دفع و دفن می شود.

خبرگزاری کانون دانش آموزی (pana.ir) ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱

دیدگاهتان را بنویسید