حیات وحش؛ قربانی خودخواهی ما

سود خرید و فروش حیوانات وحشی سرسام آور است؛ آنقدر که بعد از قاچاق اسلحه و موادمخدر از آن به عنوان سومین تجارت پرسود غیرقانونی دنیا یاد می شود. شرایط محیط زیستی کشورمان نیز سبب شده خیلی ها به آسانی در این زمینه فعالیت کنند، زیرا نظارت جدی و قوانین بازدارنده ای در این باره وجود ندارد.

روزنامه جام جم : برای نمونه ۱۷ میلیون هکتار منطقه حفاظت شده کشور را فقط ۲۶۱۷ محیط بان پوشش می دهند که تجهیزات مناسبی نیز در اختیار ندارند، افزون بر این، قوانین بازدارنده ای نیز در این زمینه وجود ندارد. به عنوان مثال می توان به حکم دادگاه متهمان کشتار خرس های سمیرم اشاره کرد که به اعتقاد فعالان حقوق حیوانات، اصلامناسب نبود. همه این شرایط سبب شده سودجوها در کشور حاشیه امنی احساس کرده و از هر فرصتی برای تجارت گونه های جانوری و اعضای آنها استفاده کنند.

این در حالی است که زنده گیری نوزادان وحوش هر سال در فصل بهار در کشورمان رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد؛ زیرا نوزادان بیشتر گونه های جانوری این روزها به دنیا می آیند و به علت این که قدرت دفاع از خود را نداشته یا نمی توانند براحتی بگریزند، طعمه برخی افراد سودجو می شوند. این افراد که متاسفانه تعدادشان کم نیست دو گروه هستند؛ عده ای با زنده گیری نوزادان حیات وحش به دنبال کسب درآمدند و گروه دیگر را نیز اشخاص خودخواهی تشکیل می دهند که حیوانات را خریده و نگهداری می کنند.

نکته اینجاست که چنانچه این افراد بهترین شرایط ممکن را هم برای نگهداری این گونه های جانوری فراهم بیاورند، باز هم سبب آسیب زدن به آنها و محیط زیست کشور می شوند، زیرا اگر نوزادان حیات وحش برای مدتی حتی کوتاه در خارج از محل طبیعی زندگی خود نگهداری شوند، دیگر قادر به زندگی در طبیعت نخواهند بود.

برای نمونه روز گذشته ماموران یگان محیط زیست گلستان، بره آهویی را از انباری خانه یکی از اهالی استان گلستان کشف کردند که شرایط نگهداری و تغذیه نامناسب سبب رشد غیرعادی شاخ و سم دست و پای بره آهو شده بود.

نکته اینجاست که این حیوان به دلیل خودخواهی انسان باید بقیه عمر خود را با تحمل مشکلات جسمی در اسارت سپری کند. این در حالی است که باید یادآور شد مادر این بره آهو نیز دیر یا زود دچار آسیب خواهد شد، زیرا شیر باقیمانده در پستان جاندار مادر تخلیه نشده در نتیجه بتدریج عفونت و بیماری حیوان را از پا درمی آورد.

دوستدار واقعی محیط زیست باشید محیط زیست کشور با چالش های زیادی روبه روست، بهره برداری از منابع طبیعی کشور بی حساب و کتاب انجام می شود، حیات وحش کشور وضع مناسبی ندارد، گونه های گیاهی زیادی درمعرض خطر انقراض هستند، جنگل های شمال، غرب و جنوب کشور با آفت و بیماری های زیادی دست و پنجه نرم می کنند و تالاب ها و دریاچه ها یکی پس از دیگری خشک می شوند.

روزنامه جام جم : این شرایط سبب شده این روزها رسانه ها بیشتر از قبل به این نکات واکنش نشان داده و در این باره اطلاع رسانی کنند. این ماجرا سبب شده برخی انسان ها در رفتار خود تجدیدنظر کرده و برای حفظ محیط زیست بیشتر از پیش تلاش کنند؛ اما نکته اینجاست که دوستدار واقعی محیط زیست شدن کار سختی نیست، زیرا اصلاح برخی رفتارهایی که هر فرد در طول روز انجام می دهد و ممکن است به چشم نیاید، می تواند در حفظ محیط زیست تاثیر زیادی بگذارد.

برای نمونه اگر هر شخص هنگام خرید از سوپرمارکت مانند پدر و مادربزرگ ها از زنبیل استفاده کند از حجم زباله های پلاستیکی که تجزیه شدن آنها حداقل به ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد کاسته می شود یا چنانچه در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم درختان کمتری برای تبدیل شدن به کاغذ قطع می شوند، زیرا برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۵ درخت تنومند را قطع کرد.

نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد، صرفه جویی در مصرف آب است، زیرا سطح آب های زیرزمینی در کشورمان بسیار پایین رفته و سفره های آب زیرزمینی زیادی تاکنون خشک شده است. نباید فراموش کرد که این معضل رابطه مستقیمی با سرانه مصرف آب در کشور دارد، چون هر ایرانی در شبانه روز حدود ۲۵۰ لیتر آب مصرف می کند، متاسفانه در برخی مناطق وضع وخیم تر است و سرانه مصرف آب به ۴۰۰ لیتر در روز می رسد؛ این درحالی است که متوسط جهانی سرانه آب ۱۳۰ لیتر در شبانه روز است.

افزون بر این باید نسبت به رفتار دوگانه برخی اشخاص نیز در قبال محیط زیست هشدار داد، زیرا خیلی ها ادعا می کنند طرفدار محیط زیست هستند. این افراد در جمع های مختلف، ساعت ها درباره وضع نامناسب محیط زیست کشور سخنرانی کرده و دیگران را نصیحت می کنند، اما نکته اینجاست که ادعا های آنها در حد حرف باقی مانده و هیچ وقت از رفتار و اعمال آنها نمی توان فهمید که این افراد اندکی دغدغه محیط زیستی دارند.

باید گفت این افراد خسارت بیشتری به محیط زیست وارد می کنند، زیرا این افراد با رفتار نامناسب خود سبب می شوند، قبح رفتار های ضدمحیط زیستی از بین رفته و افراد بیشتری نسبت به تخریب محیط زیست بی تفاوت شوند.

 

1$s نظر در مورد «2$s»

دیدگاهتان را بنویسید