در بیست و چهارمین سالگرد تصویب پیمان نامه حقوق کودک

امروز ۲۹ آبان برابر با بیست و چهارمین سال تصویب پیمان نامه حقوق کودک است.

یونیسف به این مناسبت بار دیگر با شدت هر چه بیشتر خواستار توجه به میلیون ها کودکی شد که در کشورها و سطوح مختلف اجتماع در جهان قربانی خشونت و آزار می شوند، بدون اینکه کسی آن ها را ببیند و یا رنج آن ها را گزارش کند.

مدیر اجرایی یونیسف، آنتونی لیک در این زمینه گفت: “در اغلب موارد آزار و خشونت علیه کودکان در سایه و به طور پنهانی اتفاق می افتد، بدون اینکه تشخیص داده شود، گزارش شود و بدتر از آن- در اغلب موارد پذیرفته شده است.” وی افزود:” همه ما مسوولیم کودکان نامریی را مریی کنیم: از دولت هایی که قوانینی را برای پیشگیری از خشونت وضع و اجرا می کنند گرفته تا شهروندانی که در مقابل مشاهده خشونت و آزار ساکت نمی مانند.”

خشونت علیه کودکان اشکال مختلفی دارد از جمله خشونت خانگی، آزار جنسی و اقدامات تنبیهی خشونت آمیز. بسیاری از این خشونت ها در زمان جنگ و درگیری رخ می دهند و می توانند آسیب های جسمی و روحی شدیدی به کودک وارد کنند.

“خشونت علیه کودکان به آسیب کودکان ختم نمی شود، بلکه اساس، کارآیی، رفاه و موفقیت یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد” لیک افزود:” هیچ جامعه ای نمی تواند بهای خشونت علیه کودکان را بپردازد”

راهکارهایی برای پیشگیری و مقابله با خشونت علیه کودکان وجود دارد. از جمله می توان به حمایت از والدین، خانواده ها و افرادی که مراقبان کودکان هستند، اشاره کرد. همچنین تقویت مهارت های کودک برای کمک به حمایت از خود در برابر خشونت، تغییر آشکار در عقاید و عرف های اجتماعی که طبق آن ها خشونت و تبعیض پذیرفته شده اند و تقویت و اجرای سیاست هایی که از کودکان حمایت می کنند، از دیگر اقدامات پیشنهادی هستند.

یونیسف در ماه های نخست سال جاری میلادی نهضت “پایان دادن به خشونت علیه کودکان” را راه اندازی کرد. این نهضت خواستار توجه عموم به مشکل خشونت علیه کودکان و حمایت و پیوستن به حرکت های اجتماعی برای مقابله با این معضل جهانی شده است.

امسال بیست و چهارمین سالگرد تصویب پیمان نامه جهانی حقوق کودک است. این پیمان نامه که در سال ۱۹۸۹ میلادی تصویب شد نخستین سند حقوقی بین المللی الزام آور است که حقوق بشر را برای کودکان تصدیق کرده است. بر پایه این پیمان نامه هر کودک در هر کجا حق بقا، رشد و حمایت در مقابل کلیه اشکال خشونت را دارد.

همچنین امروز در آستانه دهمین سالگرد تشکیل “خط تلفنی بین المللی یاری کودک”، شبکه گسترده ای متشکل از ۱۷۳ خط تلفن از ۱۴۱ کشور جهان، یونیسف اقدامات مهم این خط تلفنی را ارج نهاد. در یک گزارش جهانی که امروز منتشر می شود، خط تلفن بین المللی یاری کودک عنوان کرد “خشونت، آزار و بی اعتنایی مهم ترین دلایلی هستند که کودکان و نوجوانان به خاطر آن ها با این خط تلفن تماس گرفته اند و این تماسها ۱۷٪ از کل تماس های این خطوط را در ۱۰ سال گذشته تشکیل داده اند.”

دیدگاهتان را بنویسید