gmail را دیگر همه میشناسند. سرویس پست الکترونیکی شرکت گوگل با فضای بزرگ و امکانات بینظیر و امنیت مثالزدنی. شاید باور نکنید اما حتی کسانی که از جیمیل استفاده نمیکنند هم به نوعی مدیون جیمیل هستند چون اولین شرکتی بود که سنت ارائه فضای میزبانی با حجم بالا به صورت رایگان به کاربران را بنا نهاد. فضایی که با یک گیگابایت شروع شد و امروز به بیش از هفت گیگابایت رسیده است. این اقدام جیمیل بود که باعث شد شرکتهای رقیب مجبور به دست و دلبازی بیشتر شوند و آنها هم فضای میزبانی را زیاد کنند. نمیدانم آن روزها را یادتان هست که Yahoo mail به هر مشترک تنها ۴ مگابایت فضای رایگان میداد؟! شاید اگر جیمیل نبود مدیران یاهو هنوز هم به ارائه بیشتر از ۴ مگابایت رضایت نداده بودند!
بگذریم! امروز میخواهم دو ویژگی جالب آدرسهای پست الکترونیکی جیمیل را معرفی کنم. ویژگیهایی که جدید نیست اما شاید شما تا به امروز نمیدانستید:
۱- بیاثر بودن کاراکتر نقطه (.) در آدرس :
اجازه بدهید به جای توضیح با مثالی این ویژگی را شرح دهم. فرض کنید آدرس [email protected] متعلق به شما باشد. در این صورت آدرس [email protected] هم متعلق به شماست! اگر هنوز متوجه نشدهاید که جریان چیست به کاراکتر نقطه (.) بین دو کلمه Your و name در آدرس دوم دقت کنید! یعنی کاراکتر نقطه در هر جای آدرس قبل از کاراکتر @ اثری در هویت و ماهیت آن ایمیل نمیگذارد. شما میتوانید بین حروف بخش اول آدرس ایمیلتان هر جا که خواستید نقطه بگذراید و باز هم آن ایمیل متعلق به شماست و تمام ایمیلهای ارسالی به آن آدرس باز هم به صندوق پستی شما ختم خواهند شد. البته تعداد نقطهها میتواند بیشتر از یک عدد باشد. به عنوان مثال این آدرس هم متغلق به شماست : [email protected]
2- اضافه کردن عبارت دلخواه به انتهای بخش اول آدرس با استفاده از کاراکتر مثبت (+) :
مجددا در قالب یک مثال این ویژگی را شرح میدهم. دوباره فرض کنید [email protected] آدرس شما باشد. در این صورت [email protected] هم آدرس شماست. به این معنا که با اضافه کردن کارکتر + در انتهای بخش اول آدرس در ادامه آن میتوانید هر چه میخوهید بنویسید و این آدرس جدید باز هم ایمیل شماست و پیامهای ارسالی به این آدرس هم به صندوق شما خواهد آمد.
خبر خوب دیگر این است که شما میتوانید ویژگی ۱ و ۲ را با هم ترکیب کنید و به صورت همزمان از آن استفاده کنید. یعنی در یک آدرس هم از کاراکتر نقطه بین حروف استفاده کنید و در همان آدرس با استفاده از ویژگی دوم و کاراکتر + یک عبارت به انتهای آدرس اضافه کنید.
اما سوالی که اینجا مطرح میشود این است که این ویژگیها به چه دردی میخورند؟
راستش را بخواهید به خیلی دردها! فرض میکنیم شما آدم پرمشغلهای هستید و هر روز با تعداد زیادی ایمیل سر و کار دارید. مثلا یک استاد دانشگاه هستید که همزمان دو درس A و B را در دانشگاه تدریس میکنید و دانشجویانتان باید تکالیف خود را به آدرس شما بفرستند. در اینصورت شما میتوانید به دانشجویان گروه اول بگویید که به جای فرستادن تکالیف به آدرس [email protected] آن را به آدرس [email protected] و به دانشجویان گروه دوم هم بگویید که تکالیف خود را به آدرس [email protected] بفرستند. در اینصورت شما میتوانید با تعریف کردن یک فیلتر ساده در جیمیل به جیمیلتان دستور بدهید که تمامی ایمیلهای ارسالی به این دو آدرس را با کلماتی که شما تعیین میکنید برچسب بزند و به عنوان ایمیل خوانده شده علامت گذاری کند. در اینصورت تا پایان ترم دیگر نیازی نیست نگران گم کردن ایمیل دانشجویانتان باشید چون گوگل با این ویژگی به سادگی آنها را دسته بندی کرده و شما با استفاده از برچسبها راحت میتوانید تکالیف دانشجویان هر کلاس را به تفکیک با یک کلیک ببینید.
یا مثلا شما به سایتی مراجعه میکنید که برای ارائه خدمتی ایمیل شما را درخواست میکند اما از طرف دیگر شما دوست ندارید این سایت در آینده برای شما ایمیل بفرستد. میتوانید به جای ایمیلتان آدرسی مثل [email protected] به آن سایت بدهید و با استفاده از فیلترها به گوگل فرمان دهید هر ایمیلی که به آن آدرس ارسال میشود را بدون خوانده شدن پاک کند!