سقوط ایران در شاخص‌های زیست محیطی

زیست بوم: معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سقوط ۶۰ پله‌ای ایران در شاخص‌های زیست محیطی طی هشت سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد علی کیخا امروز (چهارشنبه) در آیین تودیع و معارفه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی در اقصی نقاط کشور مناسب نیست.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی محیط زیست پس از هشت سال اظهار کرد: در این شورا گزارش‌های بین‌المللی سال ۲۰۱۳ در حوزه مدیریت اکوسیستم‌های آبی شامل تالاب‌ها، رودخانه‌ها، منابع زیرزمینی و سواحل بررسی شد تا وضعیت موجود محیط زیست کشور به رییس جمهور گزارش شود.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از ۱۳۲ کشور مطالعه شده درحوزه اکوسیستم آبی، ایران در رتبه ۱۳۰ قرار دارد، گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته، در شاخص‌های زیست محیطی بیش از ۶۰ پله سقوط داشته‌ایم و مطالعات و مشاهدات داخل کشور از هامون گرفته تا ارومیه این موضوع را تأیید می‌کند.

کیخا ادامه داد: تمام ارزش افزوده بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه -آن هم در شرایط کنونی که بیشترین تولید را داریم- کمتر از یک میلیارد دلار در سال بوده است. آیا این مقدار ارزش آن را داشت که دریاچه ارومیه را از دست دهیم؟ این موضوع در مورد زاینده رود نیز صدق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست کشور به سمت بحران نمی‌رود، بلکه در دل بحران قرار دارد، تصریح کرد: طبق گفته وزیر نیرو ۲۹۰ سفره زیرزمینی وضعیت بدتر از دریاچه ارومیه دارد این در حالی است که پنج تا شش برابر دریاچه ارومیه را در سفره‌های زیرزمینی از دست داده‌ایم.

کیخا افزود: ۲۰ درصد منابع آبی کشورهای دیگر که وضعیت محیط زیستی خوبی دارند برای تولید استفاده و ۸۰ درصد به طبیعت باز می‌گردد، اما در ایران ۷۵ درصد منابع آبی استفاده و ۲۵ درصد به طبیعت باز می‌گردد،

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور فقط زیستگاه نیستند، گفت: اگر هامون محو شود، چطور می‌توان شاهنامه را در دست گرفت؟ اینها همه برای خلق تمدن و فرهنگ بشری بوده‌اند، خشکاندن این منابع یعنی خشکاندن ریشه‌ها.

کیخا با اشاره به اینکه محیط زیست باید از اولویت‌های مردم باشد، تصریح کرد: وقتی مردم به محیط زیست حساس باشند، پیرامون مسائل محیط زیست در انتخاب نمایندگان نیز حساس می شوند و مدیران این حوزه را بازخواست خواهند کرد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه دانشگاه شریف با همکاری چند دانشگاه داخلی و خارجی درخصوص دریاچه ارومیه مطالعاتی را انجام داد، گفت: نمی‌توان تنها به توسعه کشاورزی پراخت بلکه باید در توسعه اقتصادی استان یک جراحی صورت گیرد. فقط توسعه کشاورزی و مراکز صنعتی، توسعه اقتصادی محسوب نمی‌شود، بلکه باید رفتارها اصلاح شود. صنایع دستی و توریسم هم جزو صنعت و منابع اقتصادی است و باید روی آنها کار کرد.

وی با بیان اینکه استانداران زیادی خود را به عنوان یک محیط بان معرفی کرده‌اند و این رویکرد خوبی است، اضافه کرد: استاندار اصفهان مطالعاتی را در مورد آب به صورت تخصصی انجام داده است و اتفاقاً در استانی قرار گرفته که مشکل اصلی آن آب است. اگر او نتواند این مشکل را رفع کند، شاید دیگر نتوان برای اصفهان کاری انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید