سیگاری ها! سلا متی کودکان را به خطر نیندازید

محمد مهران پور گفت: افراد سیگاری علاوه بر اینکه خود را در معرض بیماری قرار می دهند اطرافیانشان را نیز به عوارض سیگار دچار می کنند.
محمد مهران پور، رییس انجمن قلب کودکان ایران در گفت وگو با آریا با اشاره به تاثیر دود سیگار در مشکلات قلبی کودکان اظهار داشت: ۳۰درصد از دود سیگاری که افراد سیگاری مصرف می کنند به اطرافیان منتقل می شود، بنابراین خانواده هایی که سیگاری هستند کودکانشان خواه ناخواه به سمت سیگار گرایش پیدا می کنند و عوارض مصرف سیگار به کودکانشان منتقل می شود.
وی در ادامه گفت: مشکلات قلب و عروق، ریوی و سایر دستگاه های بدن مانند گوش ،حلق و بینی از جمله مشکلاتی است که ممکن است فرد با مصرف سیگار دچار آن شود، بنابراین والدین باید به این موضوع توجه داشته باشند که علاوه بر به خطر انداختن سلامتی خود سلامت کودکان را نیز به خطر می اندازند.
رییس انجمن قلب کودکان ایران همچنین اظهار داشت: مادران بارداری که توسط اطرافیانشان سیگار مصرف می شود و یا خودشان سیگاری هستند،باعث افزایش ابتلا به بیماری در جنین می شود که ممکن است جنین دچار کاهش وزن شود و همچنین این عامل در رشد کودکان بسیار تاثیرمی گذارد.
وی در ادامه به شایع ترین مشکلات قلبی کودکان اشاره کرد و افزود: سوراخ بین دو بطن از جمله مشکلاتی است که کودکان با آن مواجه هستند و در دوران جنینی نیز با انجام آزمایشات می توان تشخیص داد و در حال حاضر آمار بیماری های مادرزادی کشور ما با کشورهای دیگر برابر است بیماری مادرزایی بیشتردر بدو تولد بروز پیدا می کند;که از هر هزار تولد ۸ کودک به ناهنجاری های مادرزادی قلبی مبتلا است.
وی خاطر نشان کرد : از آنجایی که قلب کودک در ۳ ماهه اول بارداری تشکیل می شود گاهی جنین با مشکل سوراخ بین دو بطن و تنگی شریان ریه مواجه می شود که این مورد شایع ترین علت بیماری ها در نوزادان است و خانواده ها تصور می کنند که کودکشان به خاطر نوع زایمان دچار این بیماری شده اند که در کل تصور غلطی است.
محمد مهران پور گفت: از آنجایی که برخی از بیماری های قلبی در سالهای بعد از تولد شکل می گیرد، خانواده ها باید با کوچکترین علائمی از جمله کبودی به پزشک متخصص مراجعه کنند ولی گاهی برخی از بیماری های قلبی از جمله سوراخ بین دو دهلیز در دوران جوانی و میانسالی تشخیص داده می شود که تشخیص دادن زود هنگام آن بسار سخت است و گاهی تشخیص داده نمی شود.
همچنین باید گفت: احتمال بستری شدن فرزندان والدین سیگاری در بیمارستان به خاطر عفونت قفس سینه در مقایسه با کودکان والدین غیر سیگاری بالاتر است و این کودکان تجربه عود کردن خس خس سینه را به دفعات خواهند داشت.
عود کردن عفونت های گوش باعث افزایش خطربیماری مزمن تجمع چرک و مایعات در پشت پرده گوش شده که عامل نارسایی های شنوایی است که این خود می تواند متعاقبا منجربه ضعف یادگیری در دوران مدرسه شود.
دود سیگار همچنین باعث کاهش فعالیت ریه و افزایش خطر بیماری آسم تنگی نفس، می شود. در کودکان مبتلا به آسم هنگامی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند علائم این بیماری شدت یافته و مکررا اتفاق می افتد.
اضافه بر اثر دود سیگار بر مجرای تنفسی، دود سیگاراز عوامل افزایش خطر بیماریهای عفونی دیگر شامل مننژیت مننگوکوکی و ناراحتی معده و روده بیماری های اسهالی، می شود.
اثر دراز مدت دود سیگار در کودکی شامل تداوم در بیماری های ریوی مثل آسم است که به علاوه خطر استفاده و اعتیاد به سیگار را در دوران جوانی و بزرگسالی افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید