معرفی دانشنامه آزاد اینترنتی ویکی پدیا

ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای است که از طریق مشارکت بسیاری از خوانندگانش نوشته می‌شود. ویکی‌پدیا از انواع خاصی از وب‌گاه‌ها با نام ویکی است که مشارکت را آسان می‌سازد. همواره افراد بسیاری در جهت بهبود ویکی‌پدیا تلاش می‌کنند و صدها ویرایش در هر ساعت انجام می‌دهند. تمام این ویرایش‌ها در تاریخچهٔ مقالات و تغییرات اخیر ثبت می‌شوند. تغییرات نامناسب معمولاً به سرعت حذف می‌شوند و ممکن است دسترسی کسانی که مکرراً به خرابکاری می‌پردازند، بسته شود.


من چگونه می‌توانم کمک کنم؟                                                        

ترسی از ویرایش نداشته باشید—«هر کسی» می‌تواند تقریباً هر مقاله‌ای را ویرایش کند و ما نیز شما را به جسور بودن دعوت می‌کنیم! چیزی را برای بهتر کردن پیدا کنید، چه از نظر محتویات، قالب‌بندی و یا اشتباهات ویرایشی، و آن را ویرایش کنید.شما نمی‌توانید در ویکی‌پدیا اخلال ایجاد کنید. هر چیزی قابل تصحیح و بهتر شدن در آینده است. پس شروع کنید، مقاله‌ای را ویرایش کنید و در تبدیل ویکی‌پدیا به بهترین منبع اطلاعاتی اینترنت کمک کنید.

ویکی‌پدیا دانش‌نامه‌ای است همگانی و آزاد؛ بدین معنی که همه می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارهای موجود در آن بپردازند. البته این نوشتارها و ویرایش‌ها باید مطابق با اساس‌نامه‌ٔ ویکی‌پدیا باشند؛ یعنی مطالب بی‌طرفانه و بدون پایمال کردن حق نشر دیگران نوشته شده باشند. مدیریت بررسی نوشتارها توسط گروهی از گردانندگان انجام می‌شود. کسانی که در امر تکمیل این پروژهٔ بی‌پایان مشارکت می‌کنند، به هم‌زبانان خود یاری رسانده‌اند تا در امر گردآوری بی‌همتاترین دایره‌المعارف جهانی سهمی داشته باشند.ویکی‌پدیا به لحاظ ساختاری نیز بی همتاست ، چونان بدنی ارگانیک عمل می‌کند ، یعنی آنکه کلنی نیست ؛ اصول کلی در آن راه را برای هر عضو به جهت بهبودی ساختارش روشن می‌سازد ، پس پراگماتیک نیز هست.ویکی‌پدیا شامل درخشان ترین اصول همکاری‌های نزدیک گروهی در تاریخ بشری است که تاکنون نظیر آن در تاریخ مشاهده نشده؛ از آن جمله‌است: «ویکی پیدا محل تمرین دموکراسی نیست…» یا «هرگز در مورد چیزی رای نگیرید مگر آن‌که واقعا ناگزیر از انجام آن باشید…»اصول هوشمندانه ویکی پیدا از آن موجودی زنده و پویا ساخته که لحظه به لحظه به سوی تعالی پایان‌ناپذیری پیش می‌رود.ویکی پدیا انسان واحد خردمندی است که سلول‌های پیکره اش از میلیون‌ها میلیون تک انسان ارگانیک تشکیل یافته‌است.

لینک راهنمای ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید