هر اقدام بشردوستانه جرقه ای در راه تحول جهانی

تهران، ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۱(مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بشردوستانه ۱۹ اوت ۲۰۱۲ برابر با ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۱ بر توان تک تک اقدام هایی تاکید کرد که می توانند تحولات جهانی ایجاد کنند و کار تلاش گران اقدامات بشردوستانه ای را ستود که به مردم آسیب پذیر در سراسر جهان کمک ارائه می دهند.

 

آقای بان کی مون گفت: “روز بشردوستانه امسال فرصتی تاریخی به دست می دهد تا یک میلیارد مردم سراسر جهان را برای ارتقای فکری محکم و کنش گرایانه که عبارت است از کمک مردم به مردم، گرد هم آوریم.”
ایشان افزود از تلاش های بین المللی برای از سر گذراندن بحرانی غذایی در غرب آفریقا تا کمک فوری به شهروندان سوریه، تا همیاری همسایه ای به همسایه اش، روحیه ای که کمک مردم به مردم ایجاد می کند، موجب بهبود شرایط برای همه می گردد. این بهترین راه برای قدردانی از کمک رسانانی است که امروز عزا دار آنان هستیم و تجلیل از تلاش دیگرانی که در راه ماموریت با شکوه خود سراسیمه به کسانی که در رنجند، کمک می کنند.
مجمع عمومی در ۲۰۰۸ روز ۱۹ اوت را به عنوان روز جهانی بشردوستانه اعلام کرد تا یادبودی باشد از حادثه بمب گذاری در هتل کانال بغداد در ۲۰۰۳ که منجر به از دست رفتن جان ۲۲ نفر از کارمندان سازمان ملل متحد و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر گردید. آقای سرجیو ویرا دوملو عالی رتبه ترین فرستاده این نهاد جهانی به این کشور خاور میانه ای یعنی عراق از جمله جان باختگان بود.
هدف از این روز گرامیداشت آنانی است که جان خود را در راه ارائه خدمات بشردوستانه از دست داده اند و آنانی که کماکان به در اختیار گذاشتن کمک و ایجاد آسودگی برای میلیون ها نفر ادامه می دهند، همچنین جلب توجه به نیازهایی که در سراسر جهان وجود دارد و اهمیت همکاری بین المللی در رویارویی با آن نیازها.
سازمان ملل متحد برای مراسم امسال، نهضتی جهانی با عنوان “من اینجا بودم” را از راه رسانه های اجتماعی معرفی کرده تا یک میلیارد نفر را فرا بخواند نسبت به اقدامی بشردوستانه، هر اندازه کوچک یا بزرگ متعهد شوند و در تک تک اقدامات خود با دیگران از راه وب سایت پرسش و پاسخی www.whd-iwashere.org سهیم گردند.
آقای بان کی مون گفت “هراقدام به تنهایی ممکن است کوچک به نظر آید، اما در مجموع در جای جای جهان طنین خواهد افکند و حرکتی غیرقابل توقف برای آینده ای بهترایجاد خواهد کرد.”

 

دیدگاهتان را بنویسید