هر وعده قلیان معادل 70 تا 100 نخ سیگار است

یک سوم مصرف کنندگان قلیان زیر ۲۵سال دارند

بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات، توزیع قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و باید با آن برخورد شود اما عملا نه خبری از برخورد و جمع‌آوری است و نه کسی به این فکر می‌کند که قلیان مضرتر از سیگار است. رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چند دلیل را برای گرایش مردم به قلیان بیان می‌کند: «مهم‌ترین علت گرایش به قلیان، ۳۰ درصد داشتن تجربه جدید به‌وسیله مصرف‌کنندگان، تفریح، بازی، وقت‌گذرانی و خوشگذرانی و در باقی موارد احساس نیاز یا به نوعی اعتیاد به دود قلیان و نیکوتین است.» آنگونه که دکتر غلامرضا حیدری توضیح می‌دهد، نتایج این تحقیقات نشان داده است حدود یک سوم مصرف‌کنندگان قلیان در رده سنی کمتر از ۲۵ سال قرار دارند. در سنین بالاتر، دو علت اول تا ۱۰ درصد باعث گرایش به قلیان می‌شود و بیش از ۹۰ درصد افراد به دلیل وابستگی و اعتیاد به سمت قلیان می‌روند. او صحبت?هایش را با اعلام آمار تکان‌دهنده‌ای ادامه می‌دهد: «در دو دهه گذشته، مصرف سیگار و قلیان در زنان افزایش پیدا کرده است. علاوه بر آن، متوسط سن مصرف مواد دخانی از ۱۵ سال به ۱۳ سال کاهش یافته است. در حالی که دخانیات به هر شکلی زمینه را برای اعتیاد به سایر مواد مخدر فراهم می‌کنند.» دکتر حیدری در مورد اینکه افزایش مصرف قلیان به دلیل عدم آگاهی مردم از مضرات آن است، می‌گوید: «ناآگاهی نسبت به مواد دخانی، به ویژه قلیان به کل جامعه برمی‌گردد اما از چند سال پیش، برنامه‌های آگاه‌سازی در مورد مصرف دخانیات آغاز شده است و نیمی از مردم در مورد مضرات قلیان اطلاعات لازم دارند.» وی به تبلیغات گمراه‌کننده‌ای که در مورد قلیان انجام می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی افراد تصور می‌کنند قلیان‌های طعم‌دار ضرر کمتری دارند، در حالی که این یک دروغ تبلیغاتی است و مواد سرطان‌زای این قلیان‌‌ها کم نیست.» دکتر حیدری با انتقاد از عدم اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، می‌افزاید: «تاکنون شاهد تجربه شکست در اجرای قانون بوده‌ایم و پیگیری‌ها سلیقه‌ای انجام می‌شود. در اصل قانون آمده است که توزیع قلیان در اماکن عمومی ممنوع است اما در حال حاضر در اماکنی که در پروانه کسبشان مجوز توزیع‌ قلیان ذکر شده باشد، می‌توانند قلیان را در اختیار مردم قرار دهند.» به گفته وی این موضوع نشان‌دهنده عدم نظارت جدی بر اجرای قانون است و با اصل قانون جامع کنترل دخانیات تناقض دارد.

مصرف قلیان در اماکن عمومی بیشتر از ۲ برابر شده

متولیان صنعت دخانیات و فروشندگان مواد دخانی تلاش می‌کنند به اشکال مختلف، مشتریان خود را انتخاب کنند. هدف آنها افزایش مصرف‌ قلیان در بین افراد جامعه است.

رییس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب، تبلیغات وسیع در مورد قلیان را عامل اصلی گرایش مردم به سمت این ماده دخانی می‌داند و می‌گوید: «تبلیغات به گونه‌ای است که مشتریان قلیان تصور می‌کنند. چون دود آن از ‌آب عبور می‌کند، تصفیه می‌شود و ضرر کمتری دارد. از سوی دیگر قلیان‌های با طعم‌های مختلف نیز دام دیگری است که فروشندگان مواد دخانی برای مردم پهن کرده‌اند و مواد دخانی را با آلودگی و بدترین کیفیت به مردم عرضه می‌کنند.»

دکتر اکبر زنجبرزاده با اشاره به افزایش دو برابری مصرف قلیان تاکید می‌کند: «مصرف قلیان در اماکن عمومی از دو برابر هم بیشتر شده است و مبارزه با آن به برداشتن گام‌های جدی نیاز دارد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد مسوولان در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات می‌افزاید: «طبق آیین‌نامه ۲۰ ماده‌ای قانون کنترل دخانیات، نظارت و کنترل اجرای قانون به عهده وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مسوول جمع‌آوری قلیان‌‌ها در اماکن عمومی است. نیروی انتظامی ابتدا عملکرد خوبی داشت ولی از سطوح بالاتر ترمزهایی در اجرای قانون ایجاد شد که تعجب‌آور بود و روند اجرا را کند کرد.»

رییس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس ادامه می‌دهد: «مجلس انتظار دارد وزارت بهداشت در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات جدی‌تر باشد و کوتاهی نکند و آهنگ آهسته‌ای که تاکنون پیش گرفته است را سرعت بخشد.» دکتر رنجبرزاده با اشاره به شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات (اجرای قوانین و مقررات کامل، راهی به سوی سلامت همگانی) تاکید می‌کند: «از آنجا که ایران عضو معاهده جهانی مبارزه با دخانیات است، مورد قضاوت جهانی قرار می‌گیرد و در شأن کشور ما نیست که در اجرای یک قانون ۲۰ ماده‌ای تعلل کند.» او در مورد مصرف‌ قلیان در قهوه‌خانه‌ها، معتقد است: «فروش قلیان در هر مکانی ممنوع است و اگر قهوه‌خانه‌ای مجوز داشته باشد، مربوط به قبل از قانون جامع کنترل دخانیات است و بر همین اساس مطابق قانون فروشندگان قلیان جریمه خواهند شد.»

مسوول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات در گفت‌وگو با سلامت با تایید غیرقانونی بودن فروش قلیان توضیح می‌دهد: «قهوه‌خانه‌هایی که قبلا مجوز توزیع قلیان را داشتند نیز مجاز به عرضه قلیان نیستند و با اطلاع‌رسانی به آنها به مرور زمان قلیان‌ها از این مراکز جمع می‌شود.» مهندس خدیجه محصلی در پایان برگزاری کلاس‌های آموزشی در دانشگاه‌ها در مورد مصرف مواد دخانی و نصب مضرات قلیان در قهوه‌خانه را از جمله اقدام‌های موثر وزارت بهداشت برای آگاهی مردم دانست.

برگرفته از سایت سلامتیران

دیدگاهتان را بنویسید