کار داوطلبانه، سلامت و پویایی جامعه را به ارمغان می آورد!

فعالیت داوطلبانه، در طول تاریخ پایه گذار کارهای ماندگار و برپا نگه دارنده نهادهای انسان دوستانه بسیاری در جهان است. از ۷۵هزار نیروی داوطلب سازمان ملل که در کشورهای مختلف دنیا، برای پیشبردن هدف‌های بشردوستانه سازمان ملل وقت و نیروی خود را اهدا می‌کنند، تا نیروهای داوطلب صلیب سرخ جهانی و داوطلبانی که نهادهای غیردولتی بسیاری را در جهان پویا نگه می‌دارند.

اکنون، نزدیک به ۴۰ هزار نهاد غیردولتی بین المللی و بسیار بیشتر از آن نهادهای غیردولتی ملی و منطقه ای در جهان فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها بر اساس فعالیت‌های داوطلبانه و با کمک های مالی اهدا کنندگان اداره می‌شوند. در آمریکا، نزدیک به ۸۴ میلیون نیروی داوطلب بزرگسال، گردونه فعالیت‌های اجتماعی بشردوستانه این کشور را می گردانند. ارزش مادی اهدای وقت و نیروی کار این داوطلبان که بسیاری از آن‌ها کارشناسانی ماهر در زمینه کاری خود نیز هستند، ۲۳۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
تاثیر و نقش فعالیت داوطلبانه تا اندازه‌ای است که سازمان ملل متحد، از سال ۱۹۸۵، پنجم دسامبر یا ۱۴ آذر را روز جهانی داوطلبان نامگذاری کرده است. اتحادیه اروپا هم، بنا دارد تا سال ۲۰۱۱ را به عنوان سال فعالیت داوطلبانه نامگذاری کند.
این اهمیت و نیاز جامعه بشری به کار داوطلبانه، تا جایی پیش رفته که به شکل گیری شبکه‌های اجتماعی و نهادهایی برای سازمان دهی فعالیت‌های داوطلبانه در جهان انجامیده است. اکنون در اروپا، آمریکا و مناطق دیگر جهان، شبکه‌هایی وجود دارد که فعالیت داوطلبانه در جامعه را سازمان دهی می‌کنند. این شبکه‌ها، نیازها و اولویت‌های سازمان‌های غیردولتی را که با کار داوطلبانه اداره می‌شوند، بازتاب می‌دهند و نیروهای داوطلب را برای یافتن فعالیت مورد علاقه شان راهنمایی می‌کنند.

اما، فعالیت داوطلبانه در جهان، در چه زمینه‌هایی انجام می‌شود؟ با نگاهی به زمینه های کار داوطلبانه در جهان، می توان گفت که تقریبا در هر زمینه ای می توان فعالیت داوطلبانه انجام داد. از پرستاری از سالمندان و بیماران، سفر به مناطق آسیب دیده از بلاهای طبیعی و یاری به مردم آن مناطق گرفته تا همیاری با نهادهای غیردولتی که برای مبارزه با بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی کوشا هستند و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و زیست محیطی گسترده ای که در جهان برای گسترش برابری و بالا بردن میزان آگاهی جامعه انجام می‌شود.

 فعالیت‌های داوطلبانه، به دو گونه انجام می‌شوند. فعالیت‌هایی که در مکان و زمان مشخصی انجام می شود و فعالیت‌هایی که از راه دور می‌توان در انجام آن‌ها شرکت کرد. ‌ این نوع از فعالیت داوطلبانه، فعالیت داوطلبانه مجازی (Virtual Volunteering) نامیده می‌شود و از راه تماس با اینترنت و یا تلفن همراه انجام می شود. این گونه فعالیت‌ها، در همکاری برای گسترش آگاهی‌های همگانی و ترویج فرهنگ و آموزش و حتی حفاظت از محیط زیست کاربرد بسیاری دارد. فعالیتی که کتابک در دوسال گذشته از آن بهره بسیار برده است.
کتابک همانند بسیاری از نهادهای ناسودبر دیگر در ایران و جهان، برای پویا ماندن همواره به فعالیت داوطلبان نیازمند بوده و هست. در دوسال گذشته، همکاران داوطلب کتابک، با یاری و پشتیبانی بی دریغ‌شان از راه تهیه و ترجمه مطالب ارزشمند برای قرار گرفتن در اختیار مخاطبان، سهم بزرگی در پیش برد هدف‌ها و به روز بودن مطالب سایت داشته اند.
منبع: سایت کتابک

دیدگاهتان را بنویسید