کرم واژینال کلیندامایسین

کرم واژینال کلیندامایسین ( Clindamycin vaginal cream ) نوعی آنتی بیوتیک است که در درمان واژینوز میکروبی که سابقا” به نام هموفیلوس واژینیت ، گاردنرلا واژینیت ، واژینیت غیر اختصاصی کورینه باکتریوم واژینیت و واژینوز بی هوازی خوانده می‌شد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، واژینوز باکتریال شایع‌ترین علت واژینیت حاد است که بسته به جمعیت‌های مورد مطالعه مسؤول ۱۵ تا ۵۰ درصد موارد بیماری در زنان علامت‌دار می‌باشد.

واژینوز باکتریال نشان‌دهنده یک شیفت در فلور واژن از فلور لاکتوباسیلی غالب به فلور مختلط شامل مایکوپلاسماهای ژنیتال، گاردنرلا واژینالیس و بی‌هوازی‌هایی مانند پپتواسترپتوکوک‌ها و گونه‌های موبیلونکوس است.

مکانیسم اثر: کلیندامایسین فسفات واژینال در بدن هیدرولیز شده و به کلیندامایسین تبدیل میگردد ، که از سنتز پروتئین باکتری بوسیله پیوند به ساب یونیت S 50 ریبوزوم باکتری جلوگیری میکند .

موارد مصرف:کرم واژینال ۲% کلیندامایسین در درمان عفونتهای باکتریال واژن تجویز میگردد . این کرم در عفونتهای واژینال ناشی از هموفیلوس واژینیتس ، گاردنلا واژینیتس ، کورینه باکتریوم واژینیتس ، عفونتهای واژینال ناشی از باکتریهای بی هوازی مصرف میگردد . کلیندامایسین واژینال در درمان ولوواژینال ناشی از تریکومونا ، کلامیدیا ، نیسریا گونوره آ ، کاندیداآلبیکنس و یا هرپس سیمپلکس ویروس موثر نمی باشد . در صورت باردار بودن ، فقط در سه ماهه دوم حاملگی میتوان از این کرم استفاده نمود .

موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به کلیندامایسین ، لینکومایسین یا سایر محتویات کرم . همچنین مصرف کرم واژینال کلیندامایسین در خانمهای دارای سابقه بیماریهای التهاب روده ، کولیت اولسراتیو ، یا کولیت ناشی از آنتی بیوتیکها ممانعت دارد .

عوارض جانبی: خارش و قرمزی دهانه رحم ، درد در هنگام مقاربت ، ترشحات سفیدرنگ ، و با احتمال کمتر سردرد ، سرگیجه و منگی ، تهوع و استفراغ و درد شکمی ، حساسیت ، التهاب واژن و سرویسیت ناشی از رشد کاندیدا آلبیکانس از عوارض این دارو میباشند .

مقدار مصرف: مقدار یک اپلیکاتور از کرم ( ۵ گرم از کرم که حاوی ۱۰۰ میلی گرم کلیندامایسین فسفات میباشد ) را روزی یکبار و ترجیحا” به هنگام خواب استعمال نمایید . طول مدت درمان در خانمهای غیرباردار ۷-۳ روز و در خانمهای باردار ۷ روز میباشد .
راهنمای مصرف : قبل از مصرف دستها را شسته و اپلیکاتور را در حالت دراز کشیده وارد واژن نموده و به آهستگی محتویات آنرا به داخل واژن فشار دهید . حتی در طول عادت ماهانه درمان را قطع نکنید . در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف ، به محض به یادآوردن آن را مصرف نموده مگر آنکه نزدیک نوبت بعدی باشد . مقدار مصرف را دوبرابر نکنید .

نکات قابل توصیه:از تماس این دارو با چشم خودداری شود . دوره درمان را حتی در صورت کاهش و یا از بین رفتن علائم بیماری کامل نمایید . در غیر اینصورت امکان عود بیماری وجود دارد . درصورت تماس ، چشمها را کاملا” با آب شستشو دهید . در طول درمان با این دارو از انجام مقاربت خودداری شود .

هشدار :همانند سایر آنتی بیوتیکها ، مصرف این دارو ممکن است موجب عارضه کولیت پزودوممبرانس گردد . در صورت بروز اسهال یا اسهال خونی و کولیت سریعا” با پزشک تماس بگیرید . در انواع خفیف درمان با این دارو قطع و در موارد شدیدتر اقدام به درمانهای کمکی دیگر همچون تنظیم مایعات و الکترولیتها ، مصرف پروتئین کمکی و درمان با یک آنتی بیوتیک موثر بر این عارضه توصیه میگردد .مصرف این کرم ممکن است محیط واژن را برای رشد میکروارگانیسمهای غیر مستعد واژن ، بویژه قارچها همچون کاندیدا آلبیکانس ، مناسب نماید .

دیدگاهتان را بنویسید