شانزدهم اردیبهشت روز کار داوطلبانه

  مطلب زیر ایمیلی است ازمرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی

دوستان گرامی

 

با توجه به اعلام علاقه مندی در روز کار داوطلبانه در ۱۶ اردی بهشت ۱۳۹۲ لطفا فرم به پیوست با توجه به موضوع کاری خود را تکمیل نموده و در اولین فرصت کاری برای مرکز ارسال کنید.

 

مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی

www.eviran.ir

 

 

ساختار برنامه های داوطلبی کارکنان

 

ساختار رایج یک برنامه داوطلبی کارکنان که در میان شرکت‌ها بسیار متدوال است، استفاده از تخصص و مهارت‌های کارکنان در ظرفیت‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) است. به این شکل که کارکنان شرکت‌ها دو روز در سال و مجموعاً دوازده ساعت کاری را به شکل داوطلبانه به کمک‌ به سمن‌ها در زمینه‌های مورد نیاز اختصاص می‌دهند. در بعضی موارد هم، گروهی از کارکنان یک شرکت به شکل یک تیم می توانند روی یکی از پروژه‌های جامعه محلی به شکل داوطلبانه کار کنند. که این رویکرد می تواند به افزایش مهارت کار گروهی بینجامد. مشارکت شرکت‌ها در جامعه مدنی در قالب برنامه داوطلبی کارکنان می‌تواند مستمر و مداوم باشد و فعالیت‌های بلندمدت را شامل شود یا کوتاه مدت باشد و فعالیت‌های موقتی و یک‌روزه را در برگیرد.

 

به طور کلی، استفاده از مهارت‌ها و تخصص کارکنان شرکت‌ها در حیطه خدمت‌رسانی به  NGOها می‌تواند به طرق پیشنهادی ذیل صورت گیرد:

 

         استفاده از ظرفیت‏های و توان‏ مدیریتی موجود در شرکت‏ها برای کمک در مدیریت سمنها

 

         آموزش یک به یک؛ کارمندان خبره بصورت مستمر و هفتگی در زمینه‏های گوناگون کارمندان سمنها را آموزش می‌دهند.

 

         تقبل نقشی کلیدی در فعالیت‏های سمن‏ها از جانب شرکت‏ها 

 

مثالهایی از برنامه های داوطلبی کارک

 

شرکت MITIE در انگلستان: طرحی ۱۰ هفته‌ای به نام Real Apprentice برای کمک به افراد بیکار و ناتوایان ذهنی و جسمی جهت کاریابی اجرا کرد. در سال ۲۰۰۵ ، ۱۹۷ نفر در این برنامه شرکت کرند، ۱۳۴ نفر مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار را  کسب کردند و ۹۸ نفر هم در این شرکت یا شرکت‌های دیگر استخدام شدند.

 

 شرکتMicrosoft Belux  : طرح داوطلبی کارکنان شامل ۴ قسمت می شد (مهارت‌های شغلی- محیط زیست – سلامت و تنوع )

 

در سال ۲۰۰۹ کودکان ۸ تا ۱۳ سال را درباره ی امنیت در اینترنت آموزش داد. در سال ۲۰۱۰ از شریک تجاری خود، (Getronic) کمک گرفت تا کودکان بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. در سال مالی ۲۰۱۰ ( ژوئن ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۰) یک سوم کارمندان (۶۵ کارمند Getronic و ۱۰۱ کارمند مایکروسافت) ۱۰۰۶۰ کودک را در مدارس بلژیک آموزش دادند.

در لهستان Hondlowyشرکت 

اولین طرح داوطلبی کارمندان در این کشور در سال ۲۰۰۵ اجرا شد. در این طرح کارمندان تشویق می‌شدند که اقدامات اجتماعی مورد نیاز جامعه را انجام دهند. در طول ۵ سال، ۷۲۰ پروژه اجرا کردند که ۹۰۰۰ کارمند در آن‌ها شرکت کردند و ۵۴۸۰۰ ساعت کاری را شامل می‌شد و با اجرای این پروژه‌ها به بیش از ۹۰۰۰۰ نفر کمک کردند.

 

شرکت Coca-cola در فرانسه: آموزش جوانان برای کاهش نرخ بیکاری در برخی مناطق (بیشتر از ۴۰ درصد)؛ آموزش ۲۷۰۰ دانشجو در سال  ۲۰۰۸  که این تعداد برابر تعداد کارکنان شرکت است.

 

۱۰ درصد از کل کارکنان(۲۷۰ نفر) در این طرح شرکت کردند و گزارش شده است که شرکت در این فعالیت داوطلبانه، روی بهبود روحیه، اخلاق و رفتار آنان تأثیرگذار بوده است.

 

 شرکت coca cola Hellenic در صربستان:

 

کمک به دانشجویان جوان در کشور صربستان

 

–     کسب مهارت و دانش مرتبط برای جذب در بازار کار

 

–     معرفی انتخاب‌های موجود برای شروع شغل مناسب

 

–    تشویق آن‌ها برای ماندن در کشور و فعالیت در شغلی مناسب

 

–    معرفی فرصتهای شغلی که آن‌ها می توانند در این شرکت به دست آورند.

 

بیش از ۵۰۰ دانشجو، ۹۰ مدیر و ۱۷۰ کارمند در طرح‌های متفاوت این شرکت حضور داشتند. این طرح‌ها به دانشجوها کمک کرد تا تجربیات ملموس و واقعی از اقدامات تجاری پیدا کنند.

 

شرکت ceska در چک: کارمندان آزادند ۲ روز  در سال در هر NGO به دلخواه خودشان کار کنند.

 

شرکت Alcatel در فرانسه: ارائه‌ی فرصت‌های برابر آموزشی برای جوانان ناتوان جسمی و آموزش مهارت‌هایی به آنان که برای بازار کار بسیار مهم هستند.

 

شرکت گوگل:

 

۴۰ میلیون دلار کمک نقدی جهت آموزش دختران، توانمندسازی از طریق تکنولوژی، آموزش علوم و ریاضیات و مبارزه با قاچاق انسان‌ها

 

کارکنان گوگل در دهلی نو، یک روز در نظافت شهر به شهرداری کمک کردند.

 

کارکنان شرکت گوگل در سان فرانسیسکو، مشاوره فردی به زنان کم درآمد ارائه دادند برای شروع کسب و کار و خوداشتغالی

 

 {phocadownload view=file|id=4|target=s}

 

دیدگاهتان را بنویسید