- برای جذب، مدیریت و آموزش افراد داوطلب در سازمان خود یک مسئول داشته باشید.
- سایت داشته باشید، آن را بهروز کنید و قسمتی را برای پذیرفتن عضو بهصورت آنلاین در آن قرار دهید.
- چشمانداز، بیانیه مأموریت و اهداف سازمانتان را در سایتتان منتشر کنید.
- پروژههایتان را در سایت و بهصورت گزارش مکتوب همراه با تصویر و ویدئو ارائه دهید.
- یک بروشور برای معرفی کامل سازمانتان داشته باشید.
- در همایشها، جشنوارهها و نمایشگاهها شرکت فعال داشته باشید.
- فرم عضویت خود را دقیق، شفاف و کوتاه طراحی نمایید و از گرفتن اطلاعات غیرضروری خودداری نمایید.
- در برگه عضویت خود فعالیتهای داوطلبانه موردنظرتان را مشخص نمایید.
- واژه مُدامز را به خاطر بسپارید! اهدافی که برای اعضا مشخص میشود باید مشخص، قابلدسترسی، قابلاندازهگیری، مرتبط و با زمان مناسب طراحی شوند.
- اختیار عمل اعضا را در برنامهریزی خود مشخص کنید.
- سیستمهایی برای پیگیری و ارزیابی ساعات کاری افراد داوطلب و دیگر دادههای مربوط به آنها تهیه کنید.
- نیروی داوطلب را مستمراً آموزش دهید.
- در کارهای داوطلبانه فعالیتهای داوطلبان را موردحمایت و تشویق قرار دهید . جشن گرفتنها و تقدیر و تشکرهای ساده بعد از اتمام یک فعالیت، به ماندگاری و توانمندی یک داوطلب در سازمان کمک بسیاری مینماید.
- توسط ایمیل ، اس ام اس و راه های ارتباطی دیگر با اعضا داوطلب خود در تماس باشید.
- در شبکههای مجازی فعال باشید.
- ایمیل داشته باشید و مرتب آن را چک کنید.
- برای سازمان خود یک کانال تلگرامی رسمی راهاندازی کنید.
- برای ارتباط با نیروهای داوطلب خود گروهی را در تلگرام راهاندازی کرده مستمراً با آنان در تماس باشید.
- مکان ثابتی برای حضور داوطلبان خود داشته باشید.
- برای سازمان خود یک نشریه ماهانه داشته باشید.
- در کارگاههای آموزشی مدیریت داوطلبان شرکت کنید.
- از تجربههای انجمنهای موفقی همانند محک و رفتگران طبیعت در جذب و مدیریت افراد داوطلب ایده بگیرید .
منابع: سایت مدرسه پرتو ، سایت یاریکده و تجربههای شخصی
خیلی ممنونم از اطلاعات کامل و نابتون.کمکم کرد